KNMV Reisbegeleider logo
Aantal dagen
8
Reisdata

27 juli t/m 3 augustus 2025

    Houd jij van een sportieve uitdaging en verlaat je graag de gebaande paden naar prachtige vergezichten in de Alpen? Dan is deze reis echt iets voor jou!

     

     

     

    Deze reis is inclusief
    • 7 Hotelovernachtingen
    • 7x Ontbijt
    • 7x Diner
    • Alle dagroutes op GPS
    • Nederlandse Reisbegeleiding
    • Pechondersteuning
    • Parkeergelegenheid
    Wat is niet inbegrepen
    • LET OP: Navigeren niet mogelijk met TomTom Rider
    Italië - Dirty Roads Italië  Routekaart

    Media van Dirty Roads Italië

    Over deze reis Dirty Roads Italië

    Verken Italië over de onverharde wegen en ga mee op avontuur!

    Je rijdt over de mooiste onverharde en verharde passen in het grensgebied van Italië en Frankrijk. Je gebruikt je allroad waar ie voor bedoeld is, namelijk: genieten! De routes die we hebben uitgezet zijn geschikt voor de zwaardere allroad motoren, zonder speciale noppenbanden. Wel raden we je aan allroad banden te monteren. Van jou als deelnemer verwachten we wel al wat ervaring met rijden in de bergen op onverharde wegen. De cursus VRO-basis Allroad is erg leerzaam, goed voor je zelfvertrouwen en voertuigbeheersing. Dit zou een goede voorbereiding zijn op deze reis, maar natuurlijk is deze reis ook voor de ervaren allroad-rijders zeer geschikt en uitdagend.

    Het is mogelijk om voor deze reis jouw motor te laten transporteren. Meer hierover lees je onderaan de pagina.

     

    Heenroute | 1000 kilometer

    Op zondag kom je aan in Sauze d'Oulx in Italië. Waar je de overige deelnemers en reisbegeleiding ontmoet in Sauze d'Oulx. Een dorp in de provincie Turijn in Piëmont en is gelegen in het Valle di Susa. Sauze d'Oulx is een van de locaties waar de Olympische Winterspelen van 2006 plaatsvonden. Het ligt op 1330 meter hoogte en is daarmee perfect om de diverse allroad-pistes te bereiken die je vanuit hier gaat rijden. Het hotel biedt gratis wifi, Hot Tub en een zonneterras. Er wordt dagelijks een ontbijt geserveerd en 's avonds kun je gezellig napraten in de bar van het hotel. Dineren doe je in een leuk restaurant op 250 meter afstand van het hotel.

    De heenroute is op eigen gelegenheid. Optioneel is het mogelijk om de heenreis in twee dagen te doen en de bijbehorende routes te ontvangen. Je kunt hiervoor een extra overnachting bij boeken in het boekingsformulier. Het laten transporteren van jouw motor is ook mogelijk, hierover lees je meer in de laatste alinea.

    Dagroute 1: Colle delle Finestre en Assietta Kamstrasse | 165 / 217 km

    Na een stevig ontbijt start je je motor om de eerste dag route te gaan rijden. Al direct start je met een selectie van onverharde passen, namelijk: Colle Basset (2.424m): Deze weg is zoals veel pistes die je deze week gaat rijden om militair-strategische redenen aangelegd, zoals je aan diverse fort-overblijfselen kan zien. Deze colle rijd je op het eind van de dag ook terug naar beneden. Colle delle Finestre (2.176m): de ene helft asfalt, de andere helft goed berijdbaar gravel. Colle dell'Assietta (2.497m): Deze maakt deel uit van de 36 km lange Assietta Kammstrasse die een aantal collen met elkaar verbindt. Colle Lauson (2.497m): onderdeel van de Assietta Kammstrasse. Colle Bourget (2.299m): onderdeel van de Assietta Kammstrasse. Een prachtige dag om mee te beginnen en na afloop te genieten op het terras en alles nog een door te nemen met de overige deelnemers.


    Opmerking: Ook is het dagelijks mogelijk te kiezen voor een route die volledig over verharde wegen gaat.

    Dagroute 2: via Colle di Sampeyre en Kammstrasse naar Limone Piemonte | 261 / 341 km

    Vandaag rijd je een mooie verbindingsroute naar het tweede hotel in Italië. Ook vandaag heb je de mogelijkheid te kiezen uit een off- en onroad route. Je kunt hierbij een deel van je bepakking in het hotel achterlaten. Je komt namelijk na twee overnachtingen weer terug in het hotel in Sauze d'Oulx. Via de prachtige Col D'Izoard (2.360m – on road) en Col D'agnel (2.744m) rijd je de Cottische Alpen van Italië in! De eerste steenslagpiste dient zich aan bovenop de Colle di Sampeyre (2.284m). Je kruist daar de Varaita Maira Kammstrasse (1.970m). Ook wel Strada Dei Cannoni geheten. Ofwel weg van de Kanonnen. Het deel dat je rijdt is slechts een fractie van een 420 km lange verbindingsroute die 3 regio's doorkruist (Piemonte, Savoye en Valle d'Aosta) en 40 forten met elkaar verbindt die dateren uit de periode tussen de 17e en de 19e eeuw. De XL-route gaat in zijn geheel door Italië en neemt de offroad paden achterlangs, dit is een route voor de echte avonturiers.

    Na de Varaita Maira volgen kleine weggetjes elkaar op, geasfalteerd dat wel. Maira Stura Kammstrasse (2.533m): Vanaf Canosio rijd je over de Maira Stura. Veel delen, zoals de Colle del Preit (2.076m) zijn grotendeels geasfalteerd, maar er blijft nog lekker veel te sturen over. Via de Colle Cologna (2.394m) en Colle Margherina (2.420m) krijg je een mooi uitzicht op de hoogst bereikbare weg van de Maira Stura; namelijk die naar de Colle D'Ancoccia (2.533m). Na al dit moois rijd je richting Limone Piemonte, waar de volgende uitvalsbasis gelegen is, Grand Hotel Principe in Limone Piemonte. Daar kun je na een wellicht stoffige dag, lekker relaxen aan het prachtige zwembad van het hotel.

    Dagroute 3: Route du Margaureis en Colle di Tenda | 180 km

    Vandaag ga je de route Via del Sale (Route du Margaureis) rijden. Dit is een van de beroemdste onder de verbindingswegen tussen de Piemonte en Frankrijk. De weg dateert al uit de middeleeuwen waar hij gebruikt werd om zout te vervoeren tussen Ventimiglia en Limone Piemonte naar Turijn. Daardoor is de weg op veel plekken wat verbreed en veel stukken werden verstevigd om ze geschikt te maken voor militair transport tussen de vele forten op de grens van Italië en Frankrijk. Nu is het een prachtige steenslagweg die over de randen van de Alpes Maritime loopt. Een wild landschap met weergaloze vergezichten op de Alpen en de Middellandse Zee. Op deze pas wordt er op het kam-gedeelte tol geheven (15 euro). Daarna rijdt je terug naar het hotel voor opnieuw een duik in het zwembad.

    De passen die je vandaag gaat rijden zijn: Colle di Tenda (1.870m): Een van die steenslagpistes die al jaren tot de verbeelding spreekt. De fortificaties op deze pas zijn echt de moeite waard voor een stop en fotoshoot. Col de Pernante (1.898m): als je bovenop deze col rechts aanhoudt, kun je een kijkje nemen bij het fort, dat gebouwd is in 1883 en volledig bewapend was tot tijdens de Eerste Wereldoorlog. Colla di Sanson (1.694m): Hier rijden we Italië weer in richting Realdo en Trioro. In Trioro is als het goed is wat te versnaperen. Ook kun je hier even van de route afwijken richting Balcone di Marta waar een fort is verstopt onder begroeiing. Passo della Guardia (1.508m). Colle del Garezzo (1.795m): begint eerst geasfalteerd, daarna steenslag en ligt op de top net wat minder goed. Deze pas heeft een maximumsnelheid van 20 km/u, maar dat is met een motor niet zo handig. Hellingspercentage is ongeveer 9% gedurende de 19 km die de pas lang is. Na de top is het weer asfalt, maar wel lekker pittig. Deze weg werd nog gebruikt tijdens WOII om de Italiaanse grens tegen Frankrijk te beschermen. Colle delle Selle Vecchie (2.099m). Colle del Lago dei Signori: (2.130m): hier is een refugio waar je even op adem kan komen. Colle Malaberghe (2.225 m). Colle de Carsene (2.221m). Colle della Boaria (2.102m). Colle di Perla (2.215m).

    Dagroute 4: Via Col du Parpaillon terug naar Sauze d'Oulx | 261 / 322 km

    Het eerste deel van de route is lekker strak asfalt, waar je je krachten kunt sparen en tijd kunt winnen voor het tweede deel: de Col du Paraillon (2.780m). De Col de Larche (1.996m) verbindt net als de Col D'Agnel de Cottische Alpen met de Alpes Maritime en Cuneo met Barcelonette. Dit is een redelijk gemakkelijke en niet echt steile pas, dus nog even lekker uitwaaien na het ontbijt. Bij Les Gleizolles gaat de route linksaf richting Barcelonnette om een paar km later in de bebouwde kom van La Condamine Châtelard rechtsaf te slaan richting het doel van vandaag, de Col du Parpaillon.

    In Les Pras gaat de route naar rechts richting de Col du Parpaillon (2.780m). Je nadert de Pashoogte via de zuidzijde die nog met keien bezaaid is op sommige stukken. Op 2.780 m ligt de beroemde tunnel; deze is in september meestal niet meer ijzig, maar vergt toch nog enige voorzichtigheid! Wegens de ondergrond, de duisternis, de lengte en eventuele tegenliggers. Deze tunnel is in de 19de eeuw aangelegd en aan beide zijn poorten die gesloten worden na de zomer tot diep in het voorjaar.

    Na de Parpaillon heb je twee opties. Is het genoeg voor vandaag dan voer je het waypoint van het hotel in en rijd je terug naar het hotel. Heb je zin in meer dan volgt de Col de Valbelle (2.372m). Deze Col is stijl, nauw, veel haarspeldjes en als je geluk hebt ook wat doorwadingen. Je komt uiteindelijk in Les Chalps uit via een skipiste, om daarna de weg naar beneden te vervolgen richting Guillestre. Vanaf hier heb je een prachtige kloofweg richting Chateau Queyras. Daarna kom je aan bij het hotel waar je de eerste twee nachten ook doorgebracht hebt.

    Dagroute 5: Col de Sommellier | 90 km

    Het beste is voor het laatst bewaard. Als eerste de Col de Sommellier. Col de Sommellier is de hoogste bergpas van de Alpen met 2993 meter. De pas is alleen te bereiken vanaf Bardonecchia via een smalle weg door het Valle Rochemolles welke tot aan het Rifugio Scarfiotti in goed staat is, maar daarna volgt nog 9 km steenpiste waarin nog ruim 900 hoogtemeters moeten worden overwonnen. De laatste loodjes tot aan de top zijn het zwaarst, want daar wordt het straatoppervlak steeds geaccidenteerde, met grote stenen, diepe geulen en extreem krappe steile haarspeldbochten. Eenmaal boven een oorverdovende stilte, een waanzinnig uitzicht en het inzicht dat je diezelfde weg ook weer naar beneden moet...

    Dagroute 6: Monte Jafferau | 80 / 98 km

    Het Monte Jafferau massief is een berg van de Cottische Alpen met een als top een prachtig fort genaamd Forte Jafferau. Dit Italiaanse fort is tussen 1896 en 1898 gebouwd en is tijdens beide wereldoorlogen in gebruik geweest. Het fort heeft tussen 16 en 17 juni 1940 op Franse posities gevuurd en werd in 1945 gebombardeerd door de geallieerden. Je rijdt hier helemaal naartoe over soms best wel zware offroad trajecten, maar het is helemaal de moeite waard. Wat een beleving, wat een uitzicht en dat op 2805 meter.

    Let op: op deze dag is er geen onroad route beschikbaar

    Terugroute | 1000 kilometer

    Afscheid valt zwaar...

    Na een goed ontbijt pak je al je spullen weer in en neem je afscheid van de overige deelnemers. Onderweg naar huis zul je nog vaak terugdenken aan alle letterlijke hoogtepunten van deze reis.

    Voor bijna alle dagen zijn ook asfalt routes beschikbaar, je kunt dus kiezen voor een Offroad of Onroad route. De routes worden als tracks geleverd (GPX) en zijn het meest geschikt voor een Garmin Zumo met OSM kaarten of/en Garmin Montana serie. LET OP, een TomTom rider is niet geschikt voor Offroad routes te rijden.

    De reis is geschikt voor alle Allroad motoren, echter hoe lichter de motorfiets hoe makkelijker deze te berijden is op de niet geasfalteerde wegen. Voor de zwaardere motoren zoals bijvoorbeeld een BMW GS (Adventure), Triumph Explorer, KTM AdventureDucati Multistrada Enduro is onderstaande VRO Allroad training zeer aan te bevelen. 

    Sterk aanbevolen voor deze reis zijn onze Dirty Roads basis en gevorderde trainingen, erg leerzaam en goed voor je zelfvertrouwen en voertuigbeheersing: https://www.horizonmotorreizen.nl/trainingen/off-road 

    Navigeren met TomTom Rider serie is offroad niet mogelijk, gebruik hiervoor een Garmin Zumo XT of vergelijkbaar.

    Motortransport

    Voor deze groepsreis is het mogelijk om de reis te boeken inclusief motortransport. Je levert de motor dan in bij ons filiaal in Deurne en wij zullen ervoor zorgen dat de motoren voor aankomst in Italië netjes bij het hotel staan. Zo kun jij zelf met de auto richting Italië gaan om heerlijk uitgerust aan de reis te beginnen.

    De extra kosten voor het motortransport (retour) zijn €400,- per motor. Indien je van deze optie gebruik wilt maken, kun je dit aangeven in het opmerkingenveld tijdens het boekingsproces. 

    Het transport voor deze reis is op dit moment volgeboekt.

    Over de accommodaties

    Tijdens deze reis overnacht je in moderne, traditionele hotels. Beide hotels hebben of een restaurant of je vind eetgelegenheden op loopafstand.

    De motor krijgt een plaats in de garage en op privé terrein van het hotel. 

    Data en prijzen

    zondag 27 juli t/m zondag 3 augustus 2025

    Vanaf:

    Prijs op basis van 8 dagen

    € 1.199,00

    Duopassagier

    € 1.199,00

    Toeslag: 1-persoonskamer

    € 299,00

    Bovenstaande prijzen zijn per persoon

    Aanvullende overnachtingen voor deze reis

    Bij deze reis bieden wij extra overnachtingen aan op de heen- en/of terugreis aan. Deze overnachtingen zijn optioneel en kun je tijdens het boeken selecteren om jouw reis nog beter te maken!

    Heenreis

    1 Overnachting
    nabij Bourg-en-Bresse (logies en ontbijt)
    Vanaf: €99 per persoon

    Je kunt de heenreis opsplitsen in twee dagen. Wij regelen de overnachting voor je en je ontvangt mooie verbindingsroutes tussen de hotels.

    De eerste route van Nederland naar Bourg en Bresse is via de snelste weg, hiervan ontvang je géén route.
    De tweede route van Bourg en Bresse naar Montclar is ca. 420km lang.

    1-persoonskamer

    € 179,00

    2-persoonskamer

    € 99,00

    Indien je een 2-persoonskamer op indeling boekt, wordt er een 1-persoonskamer voor de extra overnachtingen gereserveerd.
    Bovenstaande prijzen zijn per persoon

    2 Overnachtingen
    door Frankrijk (logies en ontbijt)
    Vanaf: €198 per persoon

    Rijd jij liever via een mooie heenroute, opgesplitst in drie dagen, naar jouw reisbestemming? Wij regelen de overnachtingen voor je en je ontvangt mooie verbindingsroutes tussen de hotels.

    De eerste route van Nederland naar Lac de Madine is ca. 350km lang.
    De tweede route van Lac de Madine naar Bourg en Bresse is ca. 390km lang.
    De derde route van Bourg en Bresse naar Montclar is ca. 420km lang.

    1-persoonskamer

    € 358,00

    2-persoonskamer

    € 198,00

    Indien je een 2-persoonskamer op indeling boekt, wordt er een 1-persoonskamer voor de extra overnachtingen gereserveerd.
    Bovenstaande prijzen zijn per persoon

    Terugreis

    1 Overnachting
    nabij Bourg-en-Bresse (logies en ontbijt)
    Vanaf: €99 per persoon

    Je kunt de terugreis opsplitsen in twee dagen. Wij regelen de overnachting voor je en je ontvangt mooie verbindingsroutes tussen de hotels.

    De eerste route van Montclar naar Bourg en Bresse is ca. 400km lang.
    De tweede route van Bourg en Bresse naar Nederland is via de snelste weg, hiervan ontvang je géén route.

    1-persoonskamer

    € 179,00

    2-persoonskamer

    € 99,00

    Indien je een 2-persoonskamer op indeling boekt, wordt er een 1-persoonskamer voor de extra overnachtingen gereserveerd.
    Bovenstaande prijzen zijn per persoon

    2 Overnachtingen
    door Frankrijk (logies en ontbijt)
    Vanaf: €198 per persoon

    Rijd jij liever huiswaarts via een mooie terugroute, opgesplitst in drie dagen? Wij regelen de overnachtingen voor je en je ontvangt mooie verbindingsroutes tussen de hotels.

    De eerste route van Montclar naar Bourg en Bresse is ca. 420km lang.
    De tweede route van Bourg en Bresse naar Lac de Madine is ca. 390km lang.
    De derde route van Lac de Madine naar Nederland is ca. 320km lang.

    1-persoonskamer

    € 358,00

    2-persoonskamer

    € 198,00

    Indien je een 2-persoonskamer op indeling boekt, wordt er een 1-persoonskamer voor de extra overnachtingen gereserveerd.
    Bovenstaande prijzen zijn per persoon

    14

    Ervaringen van onze reizigers

    Ook jouw ervaring achterlaten?

    Ervaring achterlaten
    Onvergetelijke ervaring, puur genieten!

    Ik kan dit alleen maar 5 sterren geven. Heb hier een schitterende vakantie mogen beleven met vele spannende, grensverleggende en onvergetelijke momenten. Uitzichten en de routes, z...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Dreksäcke on the Dirty Road

    ....tja...waar begin je met superlatieven? Rene en ik zijn eind september vertrokken. Niet de meest warme of droge periode, maar dat mocht de pret niet drukken. Op onze R1250GS...

    Ervaring van individuele reis - Dirty Roads Italië

    Buitengewoon en grensverleggend reis!

    Ik als beginnend allroad rijder twijfelde of ik mee zou gaan omdat in weinig ervaring had. Ik werd goed opgevangen door de reis begeleiding en alle ervaren mensen die mee gingen...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Dirty roads Italië

    Mijn reis was super geslaagd Mooie routes en uitdagend rijplezier Goede hotels Begeleiding goed geregeld

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Top geregeld

    Top geregeld

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Wow!

    Wat een fantastische reis was het! Het ene moment reden we in de mist en regen in een soort magisch Hobbit-land, dan weer heerlijk in de zon over de meest mooie bergtoppen. En van ...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Geweldige offroad wegen en adembenemende uitzichten

    De Dirty Roads Frankrijk - Italie was een prachtige reis. Ik heb volop genoten van de prachtige routes, zowel onroad als offroad. Offroad zijn we tot hoogtes gekomen van z'n 2800 m...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Leerzaam, leuk en gezellig

    Ik heb een leuke week gehad met vele mooie routes. De hotels waren top! Zelf ben ik meer van je eigen ding doen maar deze week met de groep mee is mij goed bevallen. Het offroad r...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Top reis.

    Een fantastische reis, leuke groep en alles top geregeld! Mooie vergezichten, uitdagingen voor motor en rijder.

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Unieke reis

    Het was een fantastische ervaring. Prachtige uitdagende routes met magnifieke uitzichten. Fijne hotels. Prettige reisleiding. Kortom, alles klopte.

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Dirty roads Frankrijk Italië

    Leuke trip. Wel een stevige voor motor en lichaam. Zo goed als niet te doen zonder enige ervaring en een enigzins aangepaste motor. Een bovenmatige motorbeheersing is een must. Je ...

    Ervaring van individuele reis - Dirty Roads Italië

    Fenomenale vrijheid om te rijden

    Deze dirty roads laten je echt motorrijden, het is een bijzondere beleving in de bergen.Het is een sportieve uitdaging voor geest en lichaam. Je motor kan veel meer dan je zou kunn...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    More, more, more

    Fenomenaal! Op alle gebied. Verslavend, dat wel. Heb nu geboekt voor “Dirty Roads Pyreneeen & Andorra”. Je moet het doen om het te geloven!

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Een must voor elke (wannabe) offroad liefhebber!

    In een woord geweldig! We hebben in twee hotels verbleven, het 1ste comfortabel en goed geregeld, de 2de superdeluxe met wellness alles erop en eraan. De reisbegeleiding was top, e...

    Ervaring van groepsreis - Dirty Roads Italië

    Foto's van reizigers

    Is dit toch niet de motor groepsreis waar je naar op zoek was? Het maakt niet uit waar je heen wil, wij hebben de reis voor jou!

    Even geduld..

    We zijn bezig met het bevestigen van je boeking.

    Je wordt binnen enkele seconden doorgestuurd.