KNMV Reisbegeleider logo
Aantal dagen
18
Reisdata

31 juli t/m 17 augustus 2022

    In de sporen van keizer Napoleon naar verassend Rusland met een rijk verleden! Een geweldige en aansprekende bestemming, lange tijd verscholen achter het IJzeren Gordijn. Deze reis staat gepland voor 2022!

     

    Ontdek onze roadshows!
    Deze reis is inclusief
    • 18 hotelovernachtingen
    • 18 ontbijtbuffetten
    • 16 diners
    • alle dagroutes op GPS
    • Horizon Motor Reizen Routegids
    • Nederlandse reisbegeleiding
    • toeristenbelasting
    • pechondersteuning
    Wat is niet inbegrepen
    • kosten visum
    • 2 diners

    Media van Mysterieus Moskou

    Over deze reis Mysterieus Moskou

    Verassend Rusland met een rijk verleden!

    Een geweldige en aansprekende bestemming. Lange tijd verscholen achter het IJzeren Gordijn, rij je er nu ineens zonder al teveel bijzonderheden naar toe. Dat wil zeggen, zonder veel bureaucratie of andere drukte. Maar het is niet alleen een prachtige ervaring om Moskou binnen te rijden en het Rode Plein op te rijden, de weg er naar toe en de weg terug is op zich al een belevenis. Je passeert vele bezienswaardigheden en markante punten. Zeker in Rusland hebben die te maken met de in- en aftocht van Napoleon, en de 1e en 2e Wereldoorlog. Je rijdt door Duitsland, Polen en de Baltische Staten. Afgezien van Duitsland voor velen onbekend gebied. De reis gaat niet door Wit-Rusland met Minsk als hoofdstad. De landsgrens tussen Wit-Rusland (Belarus / Беларусь) en Rusland is op dit moment alleen open voor mensen met de Belarussische of Russische nationaliteit. Mensen uit andere landen kunnen en/of mogen de grens niet oversteken. Dit betekent dat we twee keer over Baltische staten  dat de oorspronkelijke route moest worden omgelegd en dat er twee keer door de Baltische Staten wordt gereden. Ook geen straf trouwens.

     

    Dag 1: Vanuit huis naar Schwein Duitsland | 415 km

    Vanuit huis rijd je de eerste dag naar het eerste hotel in Schwerin (Duitsland), een fraaie Duitse Hanzestad. De eerste 200km zijn over de snelweg om daarna de leuke toeristische wegen te nemen naar het hotel. Rijd je de eerste dagroute het liefst met mede reisgenoten? Dit kan, voor de reis begint kan je contact opnemen om van een gezamenlijk punt de route te starten. De reisbegeleiding heet je een warm welkom bij aankomt in het hotel in Schwerin. Waar het ontbijt en het diner uitstekend zijn geregeld. Tijdens het diner kan je de medereizigers leren kennen en gezellige groepjes vormen om de routes samen mee te rijden. Dit is allemaal vrijwillig, alles mag niks moet! Het hotel staat in het centrum. Dus een mooie avondwandeling door het monumentale Schwerin is een aanrader.

    Dag 2: Schwein (DU) - Walcz (PL) | 422 km

    Vanuit Schwerin rijd je een route dwars door deze mooie Hanza-regio. Door dit prachtige merengebied van Mecklenburg-Vorpommern rijd je Polen binnen, het doel is de stad Wałcz (Polen). Onderweg steek je de rivier de Oder nog over. Even later passeer je het Mahn-und Gedenkstätte von Ravensbrück een gedenkplaats waar de slachtoffers van de concentratie kampen in de regio liggen. Na deze interessante stop is het tijd om door te rijden richting Polen. De verschillen in het landschap vallen na het passeren van de Duits-Poolse grens meteen op. Ook zie je veel meer mensen op straat in de Poolse stadjes. Dat geeft een vriendelijk en gezellig beeld weer van Polen. Na ruim 400km kom je dan aan in het hotel in Wałcz. Een hotel met vriendelijk personeel en typisch Poolse gerechten. De motor kan op een afgesloten en bewaakte parkeerterrein zijn nacht door brengen. Zodat ook je motor veilig kan bijkomen van de mooie routes.

    Dag 3: Walcz (PL) - Olsztyn (PL) | 355 km

    Na een stevig Pools ontbijt is het tijd om de reis voor te zetten Vandaag is de reisbestemming Olsztyn: de Poort van Mazurië van Polen. De route leid je dwars door het midden van Polen. Je passeert vele stadjes en dorpjes in het binnenland. Onderweg zijn er allerlei mogelijkheden voor een koffie- en lunchstop. Bovendien hebben de vele tankstations meestal ook een koffie- en lunchhoek. Onderweg passeer je onder andere de scheepshelling van het Elbląg kanaal. Door middel van dit hellend vlak worden de vrachtschepen (en nu de recreatieboten) door middel van kabels van het éne naar het andere niveau getrokken. Dit gebeurd volledig op waterkracht. Zeer bijzonder! Na deze scheepshelling is het nog 70km naar het hotel. Het hotel heeft een bijzondere mooie ligging. Achter het hotel begint een wandelboulevard langs het achterliggende meer. ’s Avonds is het een mooie belevenis om langs de vele terrassen en kraampjes te wandelen. Een gezellig geheel.

    Dag 4: Olsztyn (PL) - Druskininka (LT) | 338 km

    Vandaag begin je aan een route door het prachtige merengebied van Mazurië. Na een mooi stuk rijden is er een koffiestop mogelijk bij Swieta Lipka, een grote basiliek midden op het platteland. Het enorme – bewegende- orgel wordt regelmatig voor de bezoekers bespeeld. Ook voor de neutrale bezoeker een verrassende tussenstop. Na de koffie is het 25 km verder naar de Wolfsschanze, het bunkercomplex waar Hitler in 1941 de aanval op Rusland leidde. In 1944 werd in hetzelfde bunkercomplex een aanslag op Hitler gepleegd. Die mislukte. Het complex is te bezichtigen, maar is zeker niet meer in de staat van 1941. Na dit bezoek rijd je een mooie route door het beboste en glooiende Mazurië naar de grens van Litouwen. Je komt na de grens terecht in een ander landschap. Het is nu weidser. Bos en weilanden wisselen elkaar af. Het geeft samen met de verspreide houten huizen een sfeervol geheel. Na een aantal mooie vergezichten is het tijd om naar het hotel in Druskininkai te rijden. Het hotel heeft bij de ingang plaats gemaakt voor een veilige plek voor je motor.

    Dag 5: Druskininka (LT) via Grutas Park en Trakų Salos Pilis naar Daugavpils (LV) | 349 km

    Van Druskininkai rijd je over een mooie landelijke route dwars door Litouwen naar Daugavpils in Letland. Je begint de dagroute met een bezoekje aan Grūtas Parkas. Dit park herbergt meer dan 100 pompeuze standbeelden uit het Sovjettijdperk. Ook een museum is aanwezig. Het brengt je terug naar de Sovjettijd. Zeker een aanrader. Na dit bezoek is er een mooie koffie-/lunchstop in de route bij de waterburcht van Trakai, onder de rook van Vilnius. De mooie hoofdstad Vilnius van Litouwen laat je vandaag rechts liggen, op de terugreis neem je deze wel mee. Na de lunch passeer je de grens van Litouwen-Letland om uit te komen in Daugavpils. Voordat we het hotel opzoeken ga je eerst nog langs het fort van Daugavpils. Het fort was een belangrijk en modern militair centrum van het Russische Rijk. Het was tevens de hoofdverkeersroute tussen Sint Petersburg en West Europa. Zeker interessant. Hierna rijd je in een paar minuten naar het hotel in hetzelfde Daugavpils. Een prachtige stad aan de rivier de Daugava. Met enorm historisch centrum één van de minder bekende steden, maar qua schoonheid één van de mooiste. Ook krijgt je motor hier een veilige plek toegewezen voor de nacht.

    Dag 6: Daugavpils (LV) - RUSLAND - Opochka (RUS) | 226 km

    Je verlaat Daugavpils voor de oversteek naar Rusland. Na ±2uur rijden kom je aan bij de grens. Omdat de grenspassage enkele uren kost is het tweede deel van de route kort maar 70km. De hele dag wordt er gekozen om de doorgaande wegen te nemen, zodat de tijd die je kwijt bent bij de grens tussen Litouwen en Rusland geen probleem is. De tijd die je kwijt bent aan de grens hangt van het verkeer op de grens af. De tijd aan de grens zelf valt mee. Als je eenmaal Rusland ingereden bent zie je het landschap de mensen en wegen al compleet veranderen in vergelijking met het Westen. Het ziet er allemaal primitiever uit en de weidsheid is gigantisch! Het eindpunt is Russische Opochka (Опочка). Je slaapt in een goed Russisch hotel, echter lijkt het wel of je een aantal jaar terug de tijd in gaat qua inrichting. De motor kan je veilig kwijt op het terrein van het hotel. Ook kun je genieten van een heerlijk Russisch diner in het hotel. Een wandeling door het stadje Opochka is zeker de moeite waard en daar is ook ruim de tijd voor.

    Dag 7: Opochka (RUS) via WWII museum naar Smolensk ( RUS) | 346 km

    Na een Russisch ontbijt vervolg je de zuidelijk in Noorwegen. De wegen worden iets minder van qualiteit, maar zijn goed te doen. je eindpunt van de dag is de vrij grote stad Smolensk (Смоленск). In het plaatsje Velizh ongeveer halverwege de route, rijd je langs een Trekhsvyatskoye church. Dit is een typische Russische-Orthodoxe kerk. Je gaat er de aankomende dagen meerdere van tegen komen. Maar deze in Velizh is zeker de moeite waard. Even later passeer je in Dermidov een Russchisch tank monument waar de tanks van tijdens de WWII te bewonderen zijn. Als laatst kom je vlak bij Smolensk langs de beruchte plaats Katyn (Katan), de plaats waar in 1940 duizenden Poolse intellectuelen en officieren door de Sovjet-geheime dienst vermoord werden. Je eindigt de dag in Smolensk een stad met ruim 300.000 inwoners. Je slaap in een luxe hotel met privéparkeerplaats het  hotel ligt aan de rand van de stad tegen een natuurgebied aan waar je fijne natuurwandeling kunt maken.

    Dag 8: Smolensk ( RUS) - Gagarin (RUS) | 268 km

    Vandaag rijd ja naar de laatste stop voor Moskou. Het doel van dag 8 is Gagarin. Deze stad heette vroeger Gzjatsk maar is in 1968 vernoemd naar de Russische kosmonaut Joeri Gagarin. Het museum in de stad is enorm interessant. De route leid je vooral over de doorgaande wegen. Dit is noodzakelijk, doordat de kleine binnenwegen minder zijn van kwaliteit. Toch trek je gedeeltelijk de binnenlanden van Rusland in waar hier en daar slechte wegen voor komen. Dit zorgt voor een nog completere ervaring door Rusland. Je eindigt de route in een basic hotel in Gagarin. Het is van alle gemakken voor zien, echter is het typisch Russisch uitgevoerd. Hierdoor komt het allemaal vrij somber over, dit komt door de Sovjettijd.   

     

    Dag 9: Gagarin (Rus) via monument Napoleon naar Moskou (RUS) | 213 km

    Vandaag bereik je het einddoel: Moskou! Maar voordat het zover is kom je langs Borodino, de plaats van de bloedigste veldslag uit de Napoleontische oorlogen. In Moskou sta je op Vorobyovy Gory (Sparrow Hills), de plaats waar Napoleon voor het eerst Moskou in de verte kon zien liggen. Deze plaats is een trekpleister en er verzamelen zich vaak motorrijders om hun motoren te showen. Ook jij bent daar van harte welkom. Na deze stop rijd je door naar het Rode Plein om je met motor op de foto te (laten) zetten. De 2 volgende dagen blijft je motor bij het hotel staan en ga je de stad verkennen. Je verblijft hier in een uitstekend en luxe hotel. Waar Ontbijt en diner ook uitstekend geregeld zijn. Dit is puur genieten!

    Dag 10: Excursie dag Moskou

    Je hotel staat dichtbij het prachtige centrum. Een mooie uitvalsbasis voor je bezichtiging van Moskou. Deze dagen heb je de tijd en de kans om al die machtige en bekende gebouwen (van buiten en als je wilt, ook van binnen) en locaties zelf te zien. Je kunt het allemaal wandelend doen. Word je dat toch teveel, dan is een rit met de metro een aanrader. Deze metro is een toeristische attractie op zich. Door Moskou loopt een enorme 5baansweg. Schitterende kerken, fantastisch bewaard gebleven gebouwen. Veel geschiedenis van de tijd van de Tsjaren.

    Dag 11: Excursie dag Moskou

    Wil je Moskou vanuit de lucht ontdekken dan zijn er helikopter tochten mogelijk. Ook een echte aanrader is een 4uur durende ballontocht. Je zweeft over bossen rivieren en Moskou natuurlijk. Tijdens het ontdekken van de stad, wordt aan geraden altijd met een paar man tegelijk te gaan. Het blijft een stad met 12 miljoen inwoners. Probeer ook zeker typische Russische gerechten, zoals Plov, Kulich, Borsjtsj en Pelmeni. Allemaal heerlijk smullen die Russische keuken!  

    Dag 12: Moskou (RUS) - Smolensk (RUS) | 507 km

    Je vertrekt uit Moskou in zuidoostelijke richting, Napoleon koos deze richting tijdens zijn terugtocht. Het eerste stuk buiten Moskou zijn de wegen aan de slechte kant, later wordt dit beter. Hoewel het een deze dag om een behoorlijke afstand gaat, kun je het einddoel Smolensk toch redelijk makkelijk halen. Je neemt ook een stukje Russische snelweg mee. Je rijdt hier de weg hoe Napoleon ook zijn weg in 1812 genomen heeft. Je komt tijdens deze route meerdere monumenten tegen waar je de geschiedenis op een prachtige wijzen kunt herbeleven. Je eindigt wederom in het hotel in Smolensk waar je op de heen route ook overnacht hebt.  

    Dag 13: Smolensk (RUS) - VelikiyeLuki (RUS) | 354 km

    Het doel is Velikiye Luki (Великие Луки). Vanwege de staat van de wegen is de route vandaag deels hetzelfde als de heenreis. Echter, als je de weg van de andere kant rijdt zie je pas hoe anders het er uit ziet. Rusland is een fantastisch land en jij rijdt hier gewoon met je eigen motor doorheen. Wat een magisch gevoel! Dit wordt versterkt door het gevoel dat Napoleon ruim 200 jaar geleden hier een mega veldtocht uitgevoerd heeft. De route eindigt in Velikiye in deze stad ben je nog niet geweest.  Dit is een kleine Russische stad waar je vlakbij het centrum de hotelovernachting geniet. Het hotel is basic en een heeft een typische sombere uitstraling en een gedateerde inrichting. Het eten is hier daar en tegen zeer goed.

    Dag 14: VelikiyeLuki (RUS) - Daugavpils (LV) | 320 km

    Richting het Letse Daugavpils. Deze dag moet opnieuw de Russische grens met Letland worden gepasseerd. Mogelijk enkele uren wachttijd dus. Tijdens de route passeer je nog een fantastisch Bezhanitsy MonumentGeneral Major Nikolayevich. Zeker de moeite waard om er een bezoekje aan te brengen.  Het aantal kilometers vandaag is redelijk, als je op tijd vertrekt is dit echter geen probleem. Na de grenspassage is het niet ver meer naar je hotel in Daugavpils (Letland). Ben je mooi op tijd dan is een kijkje in het monumentale fort van Daugavpils de moeite waard.

    Dag 15: Daugavpils (LV) - Vilnius (LT) | 202 km

    Een korte rit (202km) door het oostelijke en meest beboste deel van Litouwen brengt je naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Vilnius is een echte cultuurstad. Evenals Riga en Tallinn was Vilnius een jaar land Culturele hoofdstad van Europa (2009). De stad is compact, kent vele historische en mooie gerestaureerde gebouwen. Een lust om te verkennen en vanwege de korte route, heb je hiervoor alle tijd. Je vertoeft hier in een luxe hotel op loopafstand van het centrum. Ook je motor krijgt een veilige plek in deze toch wel grote stad. Echter na Moskou zijn steden niet snel groot meer. Het eten kun je op eigen gelegenheid regelen in één van de vele restaurantjes in de stad, net zo lekker.

    Dag 16: Vilnius (LT) via Akwedukty Puszczy naar Olstzyn (PL) | 448 km

    Je verlaat de Baltische Staten. Via een prachtige route door het Poolse Mazurië, rijd je weer naar Olsztyn. Onderweg is er in Goldap een lunchstop. Dit stadje ligt tegen de grens van het Russische Kaliningrad aan. Helaas kun je met de Russische grensdocumenten deze grens niet over. Vandaar dat je in Polen blijft. Maar dat is voor het rijplezier geen straf. De route van vandaag is één van de mooiste van de hele reis. Je krijgt hier bocht na bocht voor de kiezen. dit kan even wennen zijn naar alle wat meer doorgaande wegen van de afgelopen dagen. Je verblijft hier in hetzelfde als op de heen weg, waardoor je weet dat het eten op en top is. 

    Dag 17: Olstzyn (PL) - Poznan (PL) | 372 km

    Je gaat op weg naar Poznan, de bekende stad in Polen met het gezellige plein. Onderweg passeer je het historische Torün. Deze stad leent zich zeker voor een uitvoerige lunchstop. ’s Avonds is het advies om het plein van Poznan verkennen. Door de sfeer van het plein, omgeven met oude kleurrijke gebouwen en de vele uitnodigende terrassen, komt het vakantiegevoel helemaal tot zijn recht. Poznan is één van de mooiste steden van Polen, ook haar oude gebouwen en historische gebrouwen zijn de moeite waard voor een wandeling en een foto. Het hotel ligt op een klein halfuur lopen van het centrum, wat de moeite echt waard is als je ziet hoe mooi en historisch het centrum is. Je kan voor maar een paar euro ook een taxi nemen. 

    Dag 18: Poznan (PL) - Potsdam (DU) | 383 km

    Vandaag rijd je van Poznan naar Potsdam. Een mooie route binnendoor. Zeker het laatste stuk door het Duitse Spreewald spreekt aan: mooie tracés, afgewisseld met talrijke terrasjes en dorpjes aan het water. Potsdam ziet er deftig uit. Dat valt meteen op als je er binnen rijdt. Potsdam is ook bekend van o.a. de 4 kastelen en de Hollandse wijk. De laatste kilometers van deze dagtour brengen je naar het hotel in Potsdam. Potsdam is een stad op ongeveer 30 kilometer afstand van Berlijn. Je vindt hier een prachtig oud stadje die bekend staat om zijn paleizen en tuinen. Tevens is Potsdam de hoofdstad van het Bundesland Brandenburg en naar schattingen ontstaan rond 993 n.Chr. Met ongeveer 150.000 inwoners is Potsdam ongeveer net zo groot als Haarlem en beschikt het daarnaast over een eigen universiteit. Ook het hotel waar je overnacht is ook deftig en de motor heeft een eigen parkeerplaats. 

    Dag 19: Potsdam (DU) - Odoorn | 383 km

    De laatste dag al weer. Naar eigen voorkeur kan worden gekozen voor een snelle of een deels snelle en toeristische route worden gekozen. Daarmee komt een einde aan deze bijzondere reis naar het centrum van de Russische macht: Moskou. Een reis om nooit te vergeten. Je zal nog vaak aan deze waanzinnig speciale reis terugdenken, alle mooie ervaringen nieuwe vrienden en al het nieuwe eten wat je ontdekt hebt.

     

     

    Data en prijzen

    zondag 31 juli t/m woensdag 17 augustus 2022

    Prijs op basis van 19 dagen

    € 1.899,00

    Toeslag: 1-persoonskamer

    € 449,00

    1

    Ervaringen van onze reizigers

    Ook jouw ervaring achterlaten?

    Ervaring achterlaten
    Harrie Nillesen

    Onze tweede Horizonreis deze zomer: Eerst naar de Noordkaap, nu naar Moskou. Het kwam overeen met onze verwachtingen. Vergeleken met Noorwegen was de natuur veel minder indrukwekke...

    Even geduld..

    We zijn bezig met het bevestigen van je boeking.